GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Volvo skippar animaliskt läder

Publicerad 9 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 20:20
Det nya syntetiska materialet Nordico presenteras i samband med elbilen C40 som kommer vid årsskiftet.
Det nya syntetiska materialet Nordico presenteras i samband med elbilen C40 som kommer vid årsskiftet.
Foto: Volvo

Inom modebranschen har flera kända designers länge uteslutit animaliska produkter, såsom päls och läder, i sina kollektioner. Flera biltillverkare, däribland Mercedes, Tesla och Volkswagen, erbjuder icke-animaliska läderimitationer som ett alternativ. Nu går Volvo steget längre och meddelar att de kommer att sluta med animaliskt läder helt och hållet – klädseln försvinner som ett tillval från om med nästa bilgeneration. Dock blir ullmaterialet kvar. (TT)

Hondas bilar får Googles system

Vilket infotainmentsystem bilen har kan tyckas vara en bisak för många konsumenter i dag. För tillverkarna är det däremot en stor fråga. Ska man utveckla ett eget operativsystem och få ensam tillgång till all användardata, eller dela informationen och utvecklingskostnaderna med någon annan? Polestar, Volvo, Renault och Ford har valt att använda Googles system Android Automotive. Nu meddelar även Honda att de kommer att börja använda Googles mjukvara i sina bilar. (TT)

Android Automotive finns redan i Polestar, Volvo, Renault och Ford.
Android Automotive finns redan i Polestar, Volvo, Renault och Ford.
Foto: Paul Sakuma/AP/TT

Daimler satsar på ny motorlösning

Elbilar är tunga och blir lätt överhettade. Det är en stor utmaning för supersportbilstillverkare som är vana vid att bygga lätta bilar som klarar att köras hårt på motorbanor. Mercedes-ägaren Daimler köpte nyligen upp det brittiska uppstartsbolaget Yasa, som bland annat förser Koenigsegg och Ferrari med elmotorer. Yasa använder en annan teknisk lösning än den som finns i de elmotorer som dominerar marknaden i dag – en lösning som är intressant för tillverkarna för sin effektivitet i förhållande till vikt och storlek. (TT)

Yasas motorer fungerar på ett annat sätt jämfört med de elmotorer som till exempel Tesla använder.
Yasas motorer fungerar på ett annat sätt jämfört med de elmotorer som till exempel Tesla använder.
Foto: Yasa

Visste du att …

… risken är för viltolyckor är extra stor under höst och vinter? Trafikverket uppmanar förare att vara särskilt uppmärksamma just nu. De vilda djuren rör sig mer än vanligt, speciellt vid gryning och skymning – även om de förstås kan komma upp på vägen året om, dygnet runt. Inträffar en viltolycka ska du ringa 112 och anmäla, sätta ut en varningstriangel och märka olycksplatsen med en viltolycksremsa, skriver myndigheten. Remsan ska sitta på den sida av vägen där djuret ligger, eller försvann. (TT)

Rådjur, älgar och annat vilt är extra aktiva under den kalla tiden på året.
Rådjur, älgar och annat vilt är extra aktiva under den kalla tiden på året.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.