Annons

Ärlighet varade längst för lilla Laban

Grattis Renault 4! Nu fyller den lilla folkbilen 60 år. Den var enkel, billig och relativt rymlig, men succén i Sverige uteblev – ända till dess att en reklamkampanj beskrev den som långsam, primitiv och ganska ful.
Motor • Publicerad 14 november 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.
Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.Foto: Renault

Siffran fyra var ledordet. Den nya småbilen Renault 4 byggdes nämligen efter mottot: "Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar". Ekipaget visades upp under senhösten 1961 och kom till Sverige i slutet av samma år.

–  Renault 4 vann på enkelheten. Den var en liten fyrkant med mycket utrymme, som var billig att köpa och drog lite bensin, säger Magnus Janard, ordförande för den svenska märkesklubben Club Renault Suède.

Magnus Janard, ordförande i Club Renault Suède.
Magnus Janard, ordförande i Club Renault Suède.Foto: Privat
Annons

Nykomlingen hade tagits fram för att utmana Citroëns storsäljare 2CV. Och greppet fungerade. Den robusta R4 blev en succé redan från början och passerade snart rivalen i försäljningsstatistiken. Renault hade nått en ny målgrupp. Den lilla folkbilen tilltalade alltifrån professorer och arkitekter till lantbrukare och unga barnfamiljer.

Försäljningen tog fart i Sverige efter en framgångsrik – och ärlig – reklamkampanj.
Försäljningen tog fart i Sverige efter en framgångsrik – och ärlig – reklamkampanj.Foto: Shutterstock

Men i Sverige gick det knackigt. År 1962 såldes drygt 600 bilar och året därpå knappt 1 100 stycken. I ett försök att skapa ett intresse för modellen anlitades reklambyrån Arbmans, som 1964 valde att beskriva åkdonet på ett ärligt vis för att vinna kundernas förtroende. Så här kunde det stå i annonserna:

I reklamkampanjen 1964 beskrevs Renault 4 snarare som enkel och praktisk, än som vacker.
I reklamkampanjen 1964 beskrevs Renault 4 snarare som enkel och praktisk, än som vacker.Foto: Renault

”Den är varken vacker eller snabb. Inredningen är enkel. Om ni köper bil på utseendet – då kan ni sluta läsa här.”

"Om Ni vill ha en bil som grannarna är avundsjuka på – då är den här bilen inte för Er".

Därefter följde en rad fördelar. Renault 4 hade en hög markfrigång, lastade mycket och var relativt billig. Reservdelarna var billiga och underhållskostnaderna låga.

Det tog skruv. På några år mångdubblades försäljningen och 1968 såldes bilen i över 4 500 exemplar i Sverige. Här fick den smeknamnet Laban, efter L:et i modellen R4L, och kom att köpas av nästan 37 000 personer fram till och med 1981.

–  Den förändrades inte jättemycket med tiden. Motorn växte något i storlek och fick lite mer effekt, samtidigt som vissa små detaljer tillkom. R4 var ganska hållbar men blev sällan väl omhändertagen. Den var en slit-och-släng-bil, säger Magnus Janard, som tycker att den i allmänhet är charmig och kul att köra.

Bilen fick i Sverige smeknamnet Laban efter L:et i modellen R4L.
Bilen fick i Sverige smeknamnet Laban efter L:et i modellen R4L.Foto: Renault

Praktiska och opretentiösa Renault 4 uppfyllde också många viktiga kriterier på sin tid. Man fick ändå inte åka snabbare på svenska vägar än bilens ungefärliga toppfart och de flesta handlade sällan fler matkassar än vad bagagerummet svalde. Dessutom kostade en full tank inte skjortan, då den bara rymde 26 liter.

Kort sagt var Renault 4 en stor bil i litet format – vilket i längden blev en vinnaregenskap.

Robert Lagerström/TT

Annons

Visste du detta om Renault 4?

Nykomlingen tillverkades i flera olika utföranden. Vanligast var R4L som hade en motor på 747 kubik och 29 hästkrafter. Lyxigast var R4 Super med mer krom och hela 32 hästar.

Renault 4 tilltalade ofta köpare som var ganska ointresserade av teknik. Många exemplar kördes slut och skrotades, varpå man köpte en ny bil.

År 1972 kunde R4 göra noll till 100 kilometer i timmen på 27,5 sekunder, vilket inte var speciellt snabbt. Kraftkällan på 845 kubik kunde leverera 34 hästkrafter och få upp ekipaget i 121 kilometer i timmen.

På den svenska marknaden slutade Renault 4 att säljas 1981. I Frankrike tillverkades den under några år till och i länder som Slovenien och Colombia ända fram till 1992.

Sammanlagt byggdes långt över åtta miljoner exemplar.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons