Ny verksamhet för hemmasittare – visar positiva effekter: ”Räddat oss”
Antalet elever som stannar hemma från skolan på grund av psykisk ohälsa och ångest har ökat de senaste åren. Inte bara i Bromölla utan i hela landet.
I Bromölla testar man just nu ett nytt grepp för att få de här eleverna att ta sig tillbaka till skolan igen. Ett nytt sätt att arbeta med målgruppen, som kommunen inte haft möjlighet att erbjuda tidigare.
Även om verksamheten bara varit igång några månader, så ser man enligt Håkan Ewerman, chef för elevhälsan i Bromölla kommun, redan väldigt goda resultat av satsningen. Flera av de elever som på grund av olika orsaker tappat kontakten med den ordinarie skolan har här fått en ny chans.
Ett första besked var att verksamheten skulle vara igång till och med sommaren. Men ytterligare stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) gör att man nu kan hålla igång verksamheten som minst fram till årsskiftet.
– Vi kan se att det finns ett stort behov. Och vi kommer göra vad vi kan för att få fortsätta hålla liv i verksamheten även efter 2024, säger Håkan Ewerman.
Vicky Kraiyabut Karlsson och Theo Bergström är två av eleverna som efter en lång tids skolfrånvaro nu börjar hitta tillbaka till en skolrutin igen, tack vare Hjulet.
De är båda lättade över att de fått den här möjligheten, som också ger dem chansen att få undervisning som är anpassad för dem, och som också leder till att de kan få betyg.
– Det känns väldigt skönt att kunna komma hit. Det känns inte som en skola. Jag har lättare att fokusera här. I min vanliga skola var det för mycket. Här får jag en chans att arbeta i min takt och hinner jobba färdigt med det jag börjar på, säger Vicky Kraiyabut Karlsson, som går ut nian till sommaren.
Hon upplever att det blev en för stor stress att komma tillbaka till sin vanliga klass efter en lång tid hemma.
Theo Bergström hade också svårt att ta sig tillbaka till skolan. Viljan fanns där, ändå gick det inte, förklarar han.
– Det ledde till att jag stannade hemma mer och mer, till slut gick jag inte alls. Men mitt mål är att kunna komma tillbaka till min klass, säger Theo Bergström.
Personalen som arbetar på Hjulet har handplockats för uppdraget.
Verksamheten är anpassad för varje elev som går där, och just nu är det 13 elever i årskurs 7-9. Det är dock aldrig mer än sex elever på plats samtidigt.
Inom det närmaste utökar man däremot med en avdelning till för de yngre eleverna i årskurs 4-6.
– Vi har väldigt bra lokaler här och det gör att vi kan sprida ut oss och det underlättar mycket, säger Kristina Kangasmaa, lärare på Hjulet.
Enligt läraren Camilla Lindell är det svårt att få resurserna att räcka till i den ordinarie skolverksamheten och hon ser också tydligt vilka fördelar den anpassade verksamheten haft för eleverna på kort tid.
– Det är inte så att de här eleverna inte vill gå till skolan. Men de har alla olika anledningar till att de inte klarar av att gå till skolan, säger Camilla Lindell.
Janni Sandell är en av de många föräldrar, vars barn inte gått i skolan regelbundet på många år.
Hennes dotter började få svårt att ta sig till skolan när hon gick i årskurs 5. Perioderna som hon stannade hemma blev snabbt allt längre och till slut var hon hemma helt och hållet.
– Vår dotter blev hemmasittare i femman och i dag går hon i årskurs 8. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att få henne tillbaka till skolan. Därför var det här en otrolig lättnad när den här möjligheten med Hjulet dök upp, säger Janni Sandell.
Men fram tills i julas beskriver Janni Sandell som en lång tid med stress och ångest och en situation som påverkat hela familjen. Ångest över att ingenting de som föräldrar gjorde hjälpte dottern att kunna ta sig till skolan, och skammen över att samhället inte tyckte att de gjorde tillräckligt.
– Både vi och skolan har verkligen testat allt. Skolan försökte anpassa men hon klarade på grund av diagnoser inte av ljud eller sociala kontakter och utvecklade en social ångest. Till slut gick det inte alls. Det är så självklart att alla ska gå till skolan och det blev en skam att vi inte lyckades ta vårt barn till skolan, säger Janni Sandell.
Hon anpassade sitt arbete för att hjälpa dottern och när familjen strax innan jul fick samtalet om att dottern kunde få komma till Hjulet så kände man en stor lättnad. Även om det inte var raka vägen dit, så ser Janni Sandell hur verksamheten gett dottern ett nytt hopp igen.
– Det här har varit räddningen för oss, säger Janni Sandell.
”Först skyllde jag på att jag bara var trött men när jag väl kunde berätta hur jag kände och hur jag mådde så var det skönt att få berätta.”Vicky Kraiyabut Karlsson
Vicky Kraiyabut Karlsson känner igen sig i vad Janni Sandell berättar, men utifrån sitt perspektiv.
– Det är jobbigt att göra sin familj besviken. Jag förstår ju att det här med att jag inte kunnat gå till skolan lett till mycket. Jag försökte förklara för mina föräldrar hur jag kände men det tog tid för dem att förstå. Först skyllde jag på att jag bara var trött men när jag väl kunde berätta hur jag kände och hur jag mådde så var det skönt att få berätta. Det har också gjort vår relation starkare, säger Vicky Kraiyabut Karlsson.
Enligt Håkan Ewerman kommer totalt 20 elever vara en del av verksamheten när man nu också öppnar upp för mellanstadieeleverna. De tillhör fortfarande sin skola och sin klass men får här en chans att anpassa sin skoltid på ett helt annat sätt under en period, för att så småningom kunna ta sig tillbaka till ordinarie skolverksamhet.