Annons

Inför kostnadsfri pedagogisk lunch i förskolan!

”Vi har satt oss runt bordet. Idag är det en ganska lugn dag och jag har bara fem till bordet. Jag har lyft upp tre barn och de övriga två hoppar upp själva efter lite påminnelser. Maten är framdukad på bordet.
Pedagogisk måltid • Publicerad 7 februari 2024
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pedagogisk måltid ska inte kosta personalen något, kräver Sveriges Lärare i sin insändare.
Pedagogisk måltid ska inte kosta personalen något, kräver Sveriges Lärare i sin insändare.Foto: ERIK G SVENSSON

Alma får tag på skedarna som hon slänger ner på golvet samtidigt som Isak välter ut sitt vattenglas. Jag hämtar papper och torkar upp. Jag börjar lägga upp och dela maten till alla fem. Idag har vi inte fått färdigskalade potatisar som vanligt så det är bara att börja skala. Tuva får sin portion men ångrar sig och vill inte ha sås. Hon skriker högt, blir arg och tallriken åker i golvet. Torkar upp maten och lägger upp en ny portion till henne utan sås. Under tiden har Oskar blivit otålig och skriker ”jag vill ha majs, jag vill ha majs, jag vill ha majs!” högre och högre tills han får sin portion.

Till höger om mig sitter Tilda och till vänster sitter Oliver. Ingen av dem har lärt sig äta med sked utan båda behöver hjälp. Under tiden har Lisa blivit kissnödig och behöver hjälp på toaletten. Jag följer med henne och under tiden får kollegorna hålla koll på barnen vid mitt bord. Vi sätter oss vid bordet och Lisa får sin mat. Under tiden har både Oskar och Tuva ätit upp och vill ha mer. Jag lägger upp mat till dem och börjar lägga upp mat till mig själv. Mellan tuggorna försöker jag hjälpa både Oliver och Tilda. Tilda börjar bli trött och håller på att somna vid matbordet. Jag tvättar av Tilda och går och lägger henne på madrassen. Som tur är somnar hon direkt och jag återvänder till bordet.

Annons

Oliver är trött och ledsen och vill sitta i famnen. Jag går för att hämta hans napp. Plötsligt nyser Oliver flera gånger rakt över min tallrik och nappen landar på min tallrik. Han har också ätit tomaten som jag hade på min tallrik och lagt dit sin halvtuggade gurka. Under måltiden har jag plockat upp tappade skedar, hämtat mer vatten, torkat snoriga näsor och lagt upp en ny portion till Oskar istället för den som åkte i golvet och återigen torkat upp maten från golvet. Barnen har ätit färdigt och är trötta så det är dags att gå från bordet.”

Ovanstående är en beskrivning från en av våra förskollärare av en helt vanlig måltidssituation i förskolan. Det är en del av vardagen att inte hinna äta den pedagogiska lunch som för närvarande kostar 43 kronor. Vi vet att många av Sveriges Lärares medlemmar väljer att inte äta pedagogiskt med barnen, eftersom det sällan är en hel måltid som hinns med. I sig är det inget konstigt att maten hinner kallna och att något av barnen råkar nysa över förskollärarens tallrik, men det medför troligtvis att portionen inte äts. Däremot ska portionen enligt våra beslutsfattare betalas.

Ett av förskolan mål är att ”ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande” (Läroplan för förskolan).

Ur Sveriges Lärares perspektiv är måltiden en lärsituation, som är ett viktigt instrument för att uppnå detta mål. Våra förskollärare noterar att osunda förhållanden till mat förekommer i allt större utsträckning, vilket gör att förskolans arbete med att ge en sund inställning till ätande och mat blir allt viktigare. Om vi ser måltiden som en lärsituation, blir det lite märkligt att förskolläraren ska betala för läromedlet.

Nu har Kristianstad kommun har för avsikt att anta en ny måltidspolicy. I denna står det bland annat: ”Vi skapar förutsättningar för en inbjudande måltidsmiljö där barn, elever och vuxna äter en smakfullt presenterad måltid tillsammans i en lugn miljö med god social gemenskap.

Vi menar att den pedagogiska måltiden ska vara kostnadsfri, framför allt i förskolan. Att vi kräver detta beror dels på att måltiden är en lärsituation, där förskolläraren undervisar barnen i hur man äter, dels har möjlighet att ge barnen ett sunt förhållningssätt till ätande och mat. Det är hög tid för Kristianstad kommun att leva upp till det som beskrivs i måltidspolicyn!

Sveriges Lärare

Kristianstads kommun

Lars Nilsson

Ordförande

Annons

Pernilla Eriksson

Vice ordförande

”Plötsligt nyser Oliver flera gånger rakt över min tallrik och nappen landar på min tallrik. Han har också ätit tomaten som jag hade på min tallrik och lagt dit sin halvtuggade gurka.”
Annons
Annons
Annons
Annons