Risk för nya olyckor – markera som i Tyskland
Nu är jag orolig att det även kan hända från andra hållet, närmare bestämt vid påfarten från Kristianstad vid brandstationen och ut på E22 mot Malmö. Det är skyltat med sammanvävningsskyltar samt målat gula linjer som slutar helt plötsligt i en väldigt snäv sväng med väjningspliktlinje innan jag ska köra ut på motorvägen.
Jag har fått lära mig att de gula linjerna gäller före de vita. Följden kan bli att det blir ett plötsligt stopp innan jag kan köra ut på E22an eftersom alla inte följer ”varannan bil principen”. Där står jag tvärs över påfarten med biltrafikanter bakom och där många kör betydligt fortare än 50 kilometer timmen. De flesta fortsätter då rakt fram till höger om mig (eftersom markeringarna som var där från början har tagits bort och bilister använder påfarten in på motorvägen som är brukligt). Ett under att ingen har blivit påkörd bakifrån där. Dessutom så syns den heldragna linjen väldigt dåligt mitt på dagen, särskilt när det regnat. På kvällen och natten är det så klart ännu värre.
Jag har kört i Tyskland en del och där markeras ofta tillfälliga linjer med reflexpunkter. Finns det inget liknande här?
Är det verkligen meningen att de gula heldragna linjerna ska gälla på påfarten? Om inte, ta bort linjerna innan det händer en påkörningsolycka!
Varför togs markeringsskyltarna bort från påfarten samtidigt som man lät de gula linjerna vara kvar? Vad gäller där? Ska jag göra en vanlig påfart eller gäller de gula linjerna? Jag önskar ett förtydligande innan nästa olycka händer!
Avslutningsvis: Lite längre fram delar den gula linjen helt obegripligt på sig. Vad betyder det? Har det kanske ritats fel och sedan låtit bli att rätta till?
Per-Eric Lindahl