Annons

Utbyggnad helt på tvärs mot planer och klimatkontrakt

Kommunstyrelsen i Kristianstad vill bygga ut Långebrogatan ytterligare och anlägga ännu en jättelik cirkulationsplats. Detta på tvärs med samtliga kommunala planer samt färska klimatkontrakt med näringslivet.
Trafik • Publicerad 16 maj 2024
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nya planer för Långebrogatan får hård kritik av undertecknarna.
Nya planer för Långebrogatan får hård kritik av undertecknarna.Foto: Mikael Persson

Blir det bättre för biltrafiken och handeln? Tvärtom, det blir mer trafik, trängsel och otrivsel i staden och på Långebro-Vilan.

Den befintliga Hedentorpsvägen måste flyttas när den nya skyddsvallen byggs. Valet var enkelt: koppla den nya dragningen en bit västerut med en signalreglerad korsning till Långebrogatan som idag. Det var vad planerarna jobbade fram. Men då dök ett alternativ upp där Långebrogatan samtidigt byggs ut till fyrfilig ända fram till Långebro och en stor cirkulationsplats byggs för den nya anslutningen.

Annons

Detta blir givetvis betydligt dyrare. Och kapacitetsökningen behövs inte. Det visar den gjorda trafikutredningen. Påhittade argument fördes fram som att det krävs ett alternativ till E22 (Trafikverket har inget sådant krav) eller att bussarna måste komma fram (Skånetrafiken har inga klagomål). Enligt de kommunala planerna ska Långebrogatan utvecklas till en stadsgata genom en trivsam ny bebyggelse. I stället föreslås nu en stadsmotorled, en mur som klyver Långebro i två delar och förstör för närboende, fotgängare och cyklister.

Utbyggda bilvägar leder alltid till ökad biltrafik. Det är ett välkänt resultat av all samlad trafikforskning och erfarenhet från många städer. Fenomenet är pinsamt tydligt på Härlövs handelsområde där trafikinfarkten fortsätter trots investeringar för många miljoner.

Majoriteten i kommunstyrelsen bryter samtidigt sina löften till företagen. Näringslivsjättar som Skånemejerier, Knauf Danogips, Sparbanken Skåne, Lyckeby, The Absolut Company och 17 andra företag har nyligen skrivit kontrakt med kommunen där parterna åtar sig att minska sina klimatavtryck. Kommunen har i kontrakten åtagit sig att minska biltrafiken, kommunens enskilt största källa till utsläpp. Men kontrakten verkar inte vara mycket värda för kommunledningen som i stället tar beslut som leder till ökad biltrafik.

Kommunledningen struntar också i fullmäktige som beslutat om Trafikplanen och Klimat- och miljöplanen. Liksom de förvaltningar och nämnder vars planer alla talar om minskad bilism. Kommunstyrelsens beslut lyckas alltså svika både näringslivet, kommunen, medborgare och demokratin samt slösa mångmiljonbelopp på investeringar som inte behövs.

Det enda rätta är att man följer de demokratiskt framtagna planer som finns. Kloka kommunala beslut, grundligt förankrade hos medborgare och i kontrakt med näringslivet. Beslut som ger människor frihet att slippa bilköer varenda dag. Än är spaden inte satt i marken så det finns all möjlighet för M, SD, KD och L att visa att de löften man gett avser man hålla.

Peter Ekström

Cykelfrämjandet Kristianstad

Anita Gunnarsson

Naturskyddsföreningen Kristianstad/Bromölla

Collette Coumans

Annons

Extinction Rebellion Kristianstad

Maria Thyr

Fridays for Future Kristianstad

Ledamöter i kommunens samrådsgrupp för klimatet

”Fenomenet är pinsamt tydligt på Härlövs handelsområde där trafikinfarkten fortsätter trots investeringar för många miljoner.”
Annons
Annons
Annons
Annons