Annons

Vad har jordgubbar med fotboll att göra?

Ack ja, den idrotten! Nu är det minsann dags igen för namnbyte i Stockholm/Solna. Det nya namnet ”Strawberry arena” är väl minst det tredje namnet på national- och AIK arenan i Solna sedan den invigdes i oktober år 2012.
Sporten och pengarna • Publicerad 31 januari 2024
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Så här kan Friends Arena i Solna komma att se ut efter namnbytet.
Så här kan Friends Arena i Solna komma att se ut efter namnbytet.

Finns det inga gränser inom idrotten idag? Nu byts det olämpliga namnet ”Friends arena” ut mot det nya löjliga namnet ”Strawberry arena”. Ett Aprilskämt?

Det är ett riktigt fånigt namn på en fotbollsarena, tycker jag. Vad har Strawberry (Jordgubbe) med fotboll att göra? Jag ser ingen alls koppling till fotboll i detta fall. Det är bara skrattretande!

Annons

Är det inte snart tid för våra politiker och myndigheter att förbjuda denna typ av olämpliga och löjliga namn på offentliga byggnader och idrottsarenor.

Så får det bara inte fortsätta! En regel borde vara:

”Namn på offentliga byggnader, idrottsarenor eller annat i den allmänna miljön, ska inte kopplas till kommersiell verksamhet som privata varumärken”.

Nej, ge nu genast ett trevligt och lämpligt namn på Nationalarenan i Solna. Ett namn som stockholmarna och solnaborna kan identifiera sig med.

Det behövs tydligen ytterligare ett namnbyte i Solna, tycker undertecknad.

Segrare i denna sponsorkamp blev den norske hotellmiljardären Petter Stordalen. Han lär ha betalt 100 miljoner kronor (?) för sitt nya namn Strawberry på arenan i Solna.

Sen kan man fråga sig, hur mycket ”kosing” (sponsorpengar) får fotbollslaget AIK i samband med detta namnbyte? Vart är idrotten på väg?

C-G Pernbring

”Det är ett riktigt fånigt namn på en fotbollsarena, tycker jag. Vad har Strawberry (Jordgubbe) med fotboll att göra?”
Annons
Annons
Annons
Annons