Annons

Svensk el-egans till ett högt pris

Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.
Publicerad 10 oktober 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen "grill" med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen "grill" med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.Foto: Rasmus Punell

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot först 2016, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd:n Håkan Samuelsson.

Man är sena till el-festen.

Annons

Bland konkurrenterna finns systerbilen Polestar 2. Polestar var ju namnet på Volvos trimmade bilar som knoppades av till ett eget varumärke under vilket ”man skulle ta ut svängarna” så att Volvo kunde bli mer helylle. Bilarna delar teknik men har olika skal. P2 är billigare, sportigare och har längre räckvidd.

Tesla har ett försprång på åtta år. Deras bilar väger mindre och har lägre förbrukning. Den kanske absolut tuffaste konkurrenten Model Y som kommer efter årsskiftet är en något större kompaktsuv som går längre och laddar snabbare – till likvärdigt pris.

Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen "grill" med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen "grill" med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.Foto: Rasmus Punell
XC40 Recharge finns i åtta kulörer.
XC40 Recharge finns i åtta kulörer.Foto: Rasmus Punell

Fyrhjulsdrift

Vi lämnar Torslanda och konkurrenterna för en åktur. De 408 hästkrafterna i XC40 Recharge P8 är fördelade på två elmotorer. En sitter fram och en bak, vilket ger permanent fyrhjulsdrift. Motorresponsen är snabb och kraften kul, men bilen behöver också längre tid på sig än vanliga XC40 för att byta kurs. Elversionen är tyngre och rör sig mer självsäkert och värdigt över vägen. En positiv överraskning är också den mjuka fjädringen.

P står för Pure och 8 för storleken på batteriet. Framöver väntas billigare versioner med kortare räckvidd och framhjulsdrift.

På utsidan har man ersatt luftintaget i grillen med ett plastsjok – och på insidan har man korkat igen hålet för startknappen. Snyggt? Det känns inte särskilt premium. Startprocessen är förenklad, lägg i en växel så är du iväg. Det är tyst i kupén. Pekskärmen har programvara och röststyrning från Google.

Uppdateringar går att göra över molnet, något som Tesla har gjort länge. Det ger Volvo möjligheten att uppdatera bilarna med ny mjukvara utan att kunden behöver besöka verkstad. Dessutom kan man knyta nya affärer även efter det att bilen lämnat bilhallen genom att sälja uppdateringar som ger bättre effekt, räckvidd och förbrukning.

De första kunderna får sina bilar till jul, medan resten får vänta till februari. Elbilen byggs i belgiska Gent men produktion kommer även att ske i Kina.
De första kunderna får sina bilar till jul, medan resten får vänta till februari. Elbilen byggs i belgiska Gent men produktion kommer även att ske i Kina.Foto: Julia Brzezinska
Volvo tagit god tid på sig att ta fram en elbil, men nu har man stakat ut en väg.
Volvo tagit god tid på sig att ta fram en elbil, men nu har man stakat ut en väg.Foto: Julia Brzezinska

Laddproblem

En elefant i rummet är snabbladdningen. På frågan varför Volvo inte anslutit sig till de stora snabbladdningsnätverken från Ionity eller Tesla svarar Håkan Samuelsson att det förstås inte är gratis att bli medlem. Men kan man inte förvänta sig ett förstklassigt laddnätverk av en elbil som kostar 700 000 kronor?

Kunderna hänvisas till Plugshare som är en tredjepartslösning men notan hamnar ändå hos slutkunden, att tanka hos Ionity som ickemedlem kostar dubbelt så mycket och Teslas nätverk är som bekant exklusivt för Tesla.

Recharge är den bästa versionen av XC40. Den är bättre än andra suvar med förbränningsmotorer men jag finner inget bra svar på varför jag skulle välja just modellen XC40 Recharge P8 när systerbilen är 40 000 kronor billigare, har fräckare design och kommer längre.

Personligen hoppas jag att Model Y, som ska byggas på Teslas första europeiska fabrik i Berlin kommer att få avsevärt bättre kvalitet än vad Tesla gjort sig kända för tidigare. Det är ingen slump att Elon Musk valt att starta produktion i Tyskland. Och då är frågan vilka argument som återstår för att köra Volvo Recharge?

Annons

Julia Brzezinska/TT

Volvo tagit god tid på sig att ta fram en elbil, men nu har man stakat ut en väg.
Volvo tagit god tid på sig att ta fram en elbil, men nu har man stakat ut en väg.Foto: Julia Brzezinska
Elbilen byggs i belgiska Gent men produktion kommer även att ske i Kina.
Elbilen byggs i belgiska Gent men produktion kommer även att ske i Kina.Foto: Julia Brzezinska
Praktiskt placering av induktionsladdning för mobilen gör att man ser telefonen under resans gång.
Praktiskt placering av induktionsladdning för mobilen gör att man ser telefonen under resans gång.Foto: Julia Brzezinska
Volvo kan uppdatera bilarna med ny mjukvara utan att kunden behöver besöka verkstad.
Volvo kan uppdatera bilarna med ny mjukvara utan att kunden behöver besöka verkstad.Foto: Julia Brzezinska
Recharge laddar som mest 150 kW och det tar drygt 40 minuter att ladda batteriet upp till 80 procent vid snabbladdning. Hemma i garaget tar det cirka åtta timmar om man har laddbox med trefaskoppling.
Recharge laddar som mest 150 kW och det tar drygt 40 minuter att ladda batteriet upp till 80 procent vid snabbladdning. Hemma i garaget tar det cirka åtta timmar om man har laddbox med trefaskoppling.Foto: Julia Brzezinska

Specifikationer

Omdömen

Två konkurrenter

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Grundpris: 699 000 kronor (minus 60 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 22 Wh/km.

Räckvidd på el: 40–42 mil (WLTP).

Motor: Två synkrona elmotorer på vardera axel.

Max effekt: 408 hästkrafter vid 4 350–13 900 varv.

Max vridmoment: 660 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 78 kWh (75 netto).

100 procent AC-laddning (11 kW): åtta timmar.

80 procent DC-laddning (150 kW): 40 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 188 kg.

Dragvikt: 1 500 kg.

Taklast: 75 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,43/2,03/1,65 meter.

Bagageutrymme: 414–1 290 liter.

Frunk: 31 liter.

0–100 km/tim: 4,9 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Dubbla motorer, en på framaxeln och en på bakaxeln ger permanent fyrhjulsdrift och bra kraft. Responsen är direkt, bra acceleration. Växellådan är smidig, ett plus är att det går att enpedalsköra och bromsa till stillastående.

Ekonomi ++ (2/5)

Dyr bil. Volvo erbjuder ingen privatleasing i nuläget. Relativt hög förbrukning, drar 4,0 kWh per tio mil mer än Tesla Model 3.

Miljö ++++ (4/5)

Som elbil bidrar den inte till några lokala utsläpp. Högre elförbrukning än Tesla 3 och Polestar 2.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Bästa versionen av XC40. Bilen är snabb, trygg och rolig att köra. Tyst drivlina och välisolerad kupé. Härlig fjädringskomfort.

Säkerhet +++++ (5/5)

Bensin- och dieselversionen av XC40 har fått högsta betyg i krocktester. Mycket ska till för att Volvo inte ska leverera högsta betyg på säkerhetsområdet.

Helhet ++++ (4/5)

Bra kvalitetskänsla. P8 Recharge är den bästa versionen av XC40, den är bättre än fossildrivna suvar men den svindlande höga prislappen, långsammare laddningen och höga förbrukningen gör att den inte når hela vägen fram för att utmana i klassen.

Polestar 2

Pris: 609 900 kronor (efter miljöbonus). 408 hk. 660 Nm.

78 kWh batteri och 45 mil räckvidd (WLTP). Toppfart 205 kilometer i timmen. Från 0 till 100 på 4,7 sekunder.

Tesla Model 3 Long Range AWD

Pris: 609 000 kronor (efter miljöbonus). 462 hk. 639 Nm.

Batteri i.u kWh och räckvidd 56 mil (WLTP). Toppfart 230 kilometer i timmen. Från 0 till 100 på 4,6 sekunder.

Polestar 2.
Polestar 2.Foto: Polestar
Tesla Model 3 Long Range AWD.
Tesla Model 3 Long Range AWD.Foto: Tesla
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons