Skånetrafiken blöder
Med stödet som staten har aviserat förväntas underskottet bli cirka 350-450 miljoner kronor.
Efter april uppgår den totala intäkten från biljettförsäljning till 767 miljoner kronor. det är 249 miljoner lägre än budget. Vid en analys av april som enskild månad har försäljningen minskat med 64 procent jämfört med samma månad 2019.
– Än så länge ser Skånetrafiken ingen ljusning avseende biljettförsäljningen och under rådande restriktioner är det inte möjligt att aktivt marknadsföra kollektivtrafiken, annat än genom kommunikation som underlättar för de som ska resa. Införandet av 7-dagarsbiljett är en sådan åtgärd, skriver Carina Zachau (M) ordförande i kollektivtrafiknämnden i den särskilda redovisning av det ekonomiska läget i kollektivtrafik, som ska upp i kollektivtrafiknämnden på onsdag.
Två månader
det har gått drygt två månader sedan Skånetrafiken började påverkas av covid-19.
– Framtida resevolymer och biljettförsäljning är mycket svårbedömda. En återhållsam prognos med ett antagande om återhämtning efter sommaren och ett gradvist stegrat resande kan ge biljettintäkter motsvarande 60 procent i augusti och 80 procent i december, fortsätter Carina Zachau och understryker att detta bygger på att det inte kommer en ”andra våg” av smittspridning och att gymnasieskolorna öppnar i augusti.
Om så sker bedöms biljettförsäljningen bli drygt en miljard kronor sämre än budget.
Sparar
Skånetrafiken vidtar en rad åtgärder för att sänka kostnaderna internt och externt. Det gäller minskad marknadsföring, öppettider på kundcenter och omfördelning av personal internt.
Den största besparingen finns i minskat trafikutbud. Cirka 90 procent av kostnaderna består av upphandlad trafik. Trafikutbudet har minskat på sträckor där det har ansetts möjligt. Särskilt med få, eller mycket få resenärer. Betydligt färre Öresundståg fortsätter över Öresundsbron till Köpenhamn.
Skånetrafiken har förhandlat med leverantörer om att minska det ordinarie utbudet och överenskommelser har ingåtts med tre av de sex trafikföretagen. Tre av företagen har valt att inte ingå någon överenskommelse och hävdar att de ska ha full ersättning för både produktion och förlorat resande trots att Skånetrafiken har kraftigt minskade intäkter.
För Skånetrafiken innebär det ett överutbud på trafik, vilket i sin tur bidrar till det negativa resultatet för Skånetrafiken och Region Skåne i stort.