Annons

Kommunen vägrar betala för vägbygge

vanneberga – Bygg en planfri korsning i Vanneberga. En sådan bör kommunen överväga att medfinansiera med Trafikverket, säger kommunalrådet Robin Gustavsson (KD).
Hässleholm • Publicerad 19 juli 2019 • Uppdaterad 29 november 2021

Sedan lång tid tillbaka är det stora problem med framkomligheten och trafiksäkerheten i fyrvägskorsningen i Vanneberga utanför Vinslöv på väg 21.

Den enda regleringen är digitala tavlor med hastighetsansvisning för fordon som passerar korsningen.

Annons

Den generella hastighetsbegränsningen sänks till 60 m i båda riktningar.

Vannebergakorset är viktig för trafiken mellan centrala Vinslöv och Kristianstad. Två kilometer nordväst om Vannebergakorset ligger den planskilda trafikplatsen Lommarp.

– En planskild korsning som den i Lommarp bör byggas vid Vanneberga, säger Robin Gustavsson.

Efter påtryckningar tog Trafikverket fram en studie över åtgärder som kan förbättra trafik- och transportsystemet i Vanneberga.

Av de fyra alternativ, som tagits fram, förespråkar Trafikverket att ett mitträcke byggs med separat högersväng och höjd hastighetsgräns till 100 km

Trafiksituationen blir bättre, eftersom inga bilar kan korsa vägen., men de som bor i Vanneberga får en omväg till Vinslöv.

– Dessutom styr Trafikverkets förslag trafiken genom Vinslöv, säger Robin Gustavsson.

I juni sa ett enig arbetsutskott i kommunstyrelsen nej till att medfinansiera Trafikverkets föreslagna åtgärder för Vanneberga.

– Vi anser att hastighetskameror i korsningen är bäst på grund av hög effektivitet och mest kostnadseffektivt, säger kommunalrådet Hanna Nilsson (SD).

Kommunen vill inte bygga något som låser in och skapar en rad nya problem i Vinslöv och Vanneberga för decennier framöver.

Annons

Framförallt inte som förslaget kostar kommunens skattebetalare sex till sju miljoner kronor.

Robin Gustavsson menar att Trafikverket inte kan tvinga kommunen att delfinansiera förslaget, om de bestämmer sig för att driva igenom dt.

– Vi har inte fått respons på vårt beslut att säga nej till avtalet från Trafikverket än, kommenterar Robin Gustavsson.

För ett år sedan bjöd Robin Gustavsson in Trafikverket till en dialog med Vinslövsborna.

– De tackade tyvärr nej, säger Robin Gustavsson.

Men Föreningsalliansen i Vinslöv tänker uppvakta Trafikverket igen för att mötas i en konstruktiv diskussion om en bra lösning, som är bra för de många företagen i Vinslöv, som är beroende av väg 21.

– Trafikverket har tittat löst på en planfri korsning i Vanneberga, men det ledde inte till något, säger Robin Gustavsson.

Han hoppas att Trafikverket vill tänka om, vilket de kanske gör om de vet att kommunen är med och betalar en stor del av kostnaden, hoppas Robin Gustavsson och fortsätter:

– Jag är beredd att lyfta den frågan kommunpolitiskt.

Trafikverket har redan påbörjat de tidigare planerna på en djurpassage (en bro) vid Järseke.

Annons

Arbetet är i full gång och trafiken leds om via en provisorisk förbifart.

Den ska underlätta för viltet att ta sig över vägen, vilket förbättrar landskapets ekologiska funktioner.

Det sker ett stort antal viltolyckor utmed sträckan Hässleholm-Kristianstad.

Trafikverket har också påbörjat arbetet med att schakta för viltstaket på båda sidor om väg 21 mellan Hässleholm och Önnestad.

Hjort, älg, rådjur och vildsvin måste passera viltbron för att ta sig över vägen.

Trafikverket satsar på viltbroar. Nyligen invigdes en vid Svedala.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons