Annons

Språkförskola lägger viktig grund för många

HÄSSLEHOLM Inte en självklarhet i alla kommuner
Hässleholm • Publicerad 20 mars 2016 • Uppdaterad 25 november 2021

En doft av popcorn, ballonger och blommor avslöjar att här har det bjudits till fest.

De åtta barnen som går i språkförskolan har åkt iväg till sina respektive hemförskolor. Kvar är personalstaben på fyra personer, tillsammans med rektorn för skolområde Silviaskolan, Christian Örn.

Annons

På väggarna sitter symboler och teckningar för olika aktiviteter.

Bilder, teckningar, gester, kroppsspråk och en tydlig struktur är viktiga byggstenar i arbetet med barnen.

Men det är ingen självklarhet att det ska finnas en språkförskola i landets kommuner. Sammanlagt finns det endast 38 avdelningar i hela landet.

I Hässleholm har det däremot varit en självklarhet i 20 år.

– Det är vi glada för. Språket är nyckeln för att lyckas och det slår hårt om barn med språksvårigheter inte får hjälp från början, säger Susann Nord som är språkpedagog på förskolan.

Språkskolan ger barnen dagligt fördjupat språkligt stöd av logoped, specialpedagoger och språkpedagog.

Det sker i nära samarbete med barnens vårdnadshavare och den förskola där barnet har sin grundplacering.

Språkförskolans personal ger dessutom stöd rörande samtliga barn som efter språkförskoletiden börjar i förskoleklass, och också under den första terminen det första skolåret.

Förskolan har hela Hässleholms kommun som upptagningsområde, och målgruppen är barn i åldrarna 3–6 år.

Språkstörningen ska inte bero på andra funktionshinder som utvecklingsstörning, hörselskada eller autismspektrumsstörning.

Annons

Märker vårdnadshavare, eller andra i barnens närhet att det finns svårigheter i barnets förmåga att förstå och uttrycka sig språkligt, görs en utredning som kan leda till att barnet erbjuds en riktad insats för att få extra hjälp med sin språkutveckling.

– Det viktiga är förstås att lista ut orsaken till barnets beteende. Och sedan anpassa det vi kan göra efter varje barns särskilda behov, säger logoped Patrik Nilsson.

Får de inte hjälp i tid, finns risk för att de får det tufft i skolan och i förlängningen i vuxen ålder konstaterar förskolans personal, som alla är varmt engagerade i barnens utveckling.

I vårt samtal kommer vi in på vårt nutida kommunikativa samhälle med ett stort informationsflöde, inte minst på sociala medier.

Det är inte bara positivt, konstaterar gruppen. Vardagsumgänge och vardagssamtal med våra barn har som en följd blivit en bristvara.

– Vardagssamtalen är jätteviktiga. Samtalen när vi inte bara pratar till våra barn utan med barnen, säger Susann Nord.

– Och glöm inte godnattsagorna. Godnattsagor på riktigt, inte från någon maskin, uppmanar språkförskolans personal samstämmigt.

Maja Ögren AnderssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons