Detta är en recension i Norra Skåne. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Kapitelbok (från 9 år)

Mot okänt land

Författare: Camilla Lagerqvist

Förlag: Bonnier Carlsen

”Mot okänt land” är första delen i Camilla Lagerqvists nya historiska serie för mellanåldern.
”Mot okänt land” är första delen i Camilla Lagerqvists nya historiska serie för mellanåldern.Foto: Stefan Tell

Det är den 30 november 1939 i Finland. Viivi är snart tretton år, lite kär i en klasskamrat och går skrattande bredvid sin bästa vän längs gatan. Plötsligt träffas bageriet intill av en bomb. Doften av nybakat bröd trängs undan och istället luktar det snart rök och konstigt metalliskt. Viivi ser blod i Liisas ansikte och någon skriker att det är ryssarna som har anfallit.

Med boken ”Mot okänt land” inleder Camilla Lagerqvist ännu en historisk bokserie, Krigets barn. Tidigare har hon bland annat skrivit serien Svarta rosorna, där tre barn under Andra världskriget står upp mot nazisterna, och serien Hemmet för bortrövade barn, som skildrar Sverige vid 1900-talets början. Listan kan göras längre, och flera fristående titlar kan läggas till. Hur som helst är Lagerqvist mycket skicklig på att levandegöra historien och skildra barns utveckling och utsatthet.

Annons

Den nu aktuella boken tar avstamp i finska vinterkriget. Plötsligt ser vardagen helt annorlunda ut där Viivi bor. Flyglarmet ljuder, det är ont om mat och oron för de som skickats till fronten maler. Viivis mamma ser ingen annan utväg än att sätta Viivi och hennes lillasyster Tuulikki på ett barntåg till Sverige.

”Hur som helst är Lagerqvist mycket skicklig på att levandegöra historien och skildra barns utveckling och utsatthet.”

Lagerqvist skildrar resan från hemorten, via Helsingfors, till Sverige med stark närvaro och ett fängslande språk. Hon är noga med detaljerna, men låter spänningen kring Viivis upplevelser vara i centrum. Beskrivningarna är fulla av känslor, betydelsefulla föremål och omtumlande miljöer. Även det blodiga och brutala tar plats. I replikerna finns en kontrasterande värme, men också en ilande rättframhet – om allt från att mitt i kaoset tillgodose basala behov till att protestera mot nedvärderande uttalanden och handlingar.

Något som gör resan extra intressant är att Jere, klasskamraten som Viivi är förtjust i, också är med. Och även om pirret fortfarande finns där, kräver situationen att de fokuserar på helt andra saker. De behöver agera hjälpredor när tågvagnar evakueras och småbarn med namnlappar om halsen ska räknas in då det varit matpaus. Hur som helst kommer de varandra närmare och finner ett ovärderligt stöd i varandra.

”Mot okänt land” en bok som fångar både krigets fasor och människors värme. Gripande från första sidan.

”Mot okänt land” av Camilla Lagerqvist
”Mot okänt land” av Camilla Lagerqvist