Annons

Att vara eller inte vara - kundcenter

Opinion • Publicerad 1 november 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
wt_GM_hrOEpggtjTHZCn2IdhYPk.jpg
wt_GM_hrOEpggtjTHZCn2IdhYPk.jpgFoto: Johan Nilsson/TT

Turerna och protesterna kring nedläggningen av Skånetrafikens kundcentra i Lund och Kristianstad fortsätter. I fredags hade kollektivtrafiknämnden sammanträde och då slog sig en ohelig allians samman. Både MP och SD hade initiativärenden som de krävde att få upp på dagordningen och ordföranden bekräftar i Sydsvenskan att det var en lång diskussion om formalia. Normalt ska alla ärenden beredas i förväg, men minoritetsstyret Alliansen fick se sig överkörda av de andra partierna.

Både SD och MP försöker ta åt sig äran och säger sig ha räddat kvar den viktiga servicen. Men än är sista ordet inte sagt. Det är en oppositions privilegium att sätta käppar i hjulet för dem som styr, men ibland är det mer ett spel för galleriet än djupt kända värderingar. Hur det är i detta fallet låter jag vara osagt.

Problemen kvarstår att 12 miljoner kronor måste sparas och att lokalerna redan är uppsagda. Man kan hålla med om att ett beslut som detta borde betraktats som strategiskt och därför beslutats politiskt redan från början. Det får Skånetrafikens ledning och måhända nämndsordföranden ta på sig. Troligen får vi se en del krumbukter innan saken antagligen landar i samma sak som tjänstemännen redan beslutat. Att hitta besparingar för 12 miljoner är i princip omöjligt om man inte ska röra i trafiken och det lär knappast MP vilja. Det bästa vore att lägga ner alla kundcentra och satsa stort på bra utbildning för de ombud som redan finns i dess ställe och kanske på något nytt innovativt samarbete med andra aktörer.

Katarina ErlingsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons