Annons

Sofia Nerbrand: Kristianstad måste bli bättre på att omfamna företagarna

Företagsklimatet är knappt godtagbart i kommunen. Ledningen måste satsa rejält på att förbättra attityden till företag i hela organisationen.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 24 maj 2023
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Norra Skånes politiska hållning är grön och liberal.
Den styrande trion i Kristianstad. Christina Borglund (KD), Camilla Palm (M) och Ian Fernheden (SD).
Den styrande trion i Kristianstad. Christina Borglund (KD), Camilla Palm (M) och Ian Fernheden (SD).Foto: Mikael Persson

Kristianstad tappar, konstaterade Svenskt Näringslivs regionchef Johan Dalén när han på tisdagen presenterade årets enkätundersökning om företagsklimatet.

Organisationen har frågat drygt 30 000 företagare och politiker i hela Sverige om alltifrån brottsbekämpning till handläggningstider. De har aldrig tidigare varit så nöjda som nu. Betyget har stigit från 3,4 till 3,5 på en sexgradig skala. Och Skåne har som helhet ryckt upp sig och ligger nu bättre till än någonsin med sina 3,6, enligt de tillfrågade. Framför allt har påverkan av brottslighet och otrygghet förbättrats. Var och en kan gå in på www.foretagsklimat.se och titta på siffrorna.

Annons

Osby får godkänt – 3,7 – medan Bromölla tappar till 3,4. Hässleholm presterar sämst och är den enda av de 33 skånska kommunerna som får ett omdöme som ligger under godtagbart (2,9). Där har det nya blocköverskridande styret en gedigen uppgift att lösa.

Även Kristianstad ligger pyrt till. Det sammanfattande omdömet på 3,1 ligger klart under rikssnittet och är knappt godtagbart. Tjänstemännens attityder, dialogen med kommunens beslutsfattare och informationen till företagen är inte tillräckligt bra.

Pikant nog ger kommunpolitikerna i Kristianstad genomgående högre betyg till den egna verksamheten än vad företagen gör. Ledningen behöver därför komma tillrätta med kommunens självbild. Att skaffa sig självinsikt borde vara styrets viktigaste hemläxa (det dåliga företagsklimatet är ingen nyhet, utan har bekräftats i åratal i diverse undersökningar).

Här har Camilla Palm (M), Ian Fernheden (SD) och Christina Borglund (KD), som nu styr i majoritet något att jobba med. Trion borde bege sig till en av Skånes mest lysande stjärnor för att lära sig mer om hur man skapar ett gott företagsklimat: Östra Göinge.

”Alla kommunanställda ska anse sig vara näringslivsutvecklare helt enkelt.”

Östra Göinge har länge haft som målsättning att bli ”bra” och nå betyget 4 – och det uppnår de i år som en av 45 kommuner i Sverige. Det är ingen slump. Kommunstyrelsens ordförande Patric Åberg (M) prioriterar att locka företag och investeringar till sin landsbygdskommun. Och han har lyckats väl. Företagarnas omdöme om kommunpolitikernas attityder sticker ut: 4,5. Kommunens service och bemötande är också riktigt bra. Det är markant över Sverigesnittet.

Så har det inte alltid varit; för ett decennium sedan låg Östra Göinge på samma låga nivå som Kristianstad och Hässleholm.

Nyckeln till framgång ligger i att utgå ifrån att företag är avgörande för utveckling, arbetstillfällen och ett rikt utbud – ja, liv och rörelse. Att detta är synkat i organisationen är A och O. Från kommunfullmäktige till den enskilda handläggaren. Alla kommunanställda ska anse sig vara näringslivsutvecklare helt enkelt. Det måste vara mindsetet.

Johan Dalén lyfter också fram att kommuner som lyckas bra kännetecknas av långsiktiga spelregler och att politiken är överens – gärna över blockgränsen – om att företagsklimatet är prioriterat. Högermajoriteten behöver bli mycket tydligare i sitt ledarskap och sträcka ut en hand till oppositionen för att gemensamt göra Kristianstad mer näringslivsvänligt.

I nästa års attitydundersökning får vi se om de har förmått göra skillnad.

Annons
Annons
Annons
Annons