Annons

Sofia Nerbrand: Sänk biljettpriserna i Skånetrafiken

M, KD, L och SD borde riva upp Regions Skånes beslut att göra det mycket dyrare att resa med Pågatågen och bussarna.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 14 februari 2023 • Uppdaterad 15 februari 2023
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Norra Skånes politiska hållning är grön och liberal.
Det får inte vara för dyrt att ta Pågatåget eller bussen i Skåne.
Det får inte vara för dyrt att ta Pågatåget eller bussen i Skåne.

Det är för dyrt att åka kollektivt i Skåne. Jämfört med invånarna i huvudstadsområdet och i Västra Götaland betalar skåningarna långt mer för att åka med regionaltåg och bussar. Och prisgapet har blivit än högre sedan den 1 februari då indexhöjningen med omkring 10 procent i Skånetrafiken började gälla.

Att resa inom hela Stockholms län under 75 minuter kostar 39 kronor och Region Stockholm har valt att frysa biljettpriserna på 2022 års nivå.

Annons

Att åka buss mellan till exempel Mölndal och centrala Göteborg kommer att kosta 35 kronor efter att Västra Götalandsregionen backar från en taxehöjning med 2,6 procent som regionen tidigare beslutat om.

I Skåne får man däremot betala 58 kronor för att ta tåget mellan Kristianstad och Hässleholm. Priset är detsamma för de 12 minuterna mellan Malmö och Lund. Ett 30-dagarskort ”Mellan” som går att använda på dessa sträckor kostar numera hela 949 kronor, vilket är högre än motsvarande månadsbiljetter i de två andra storstadsregionerna.

”Region Skåne måste se till vad som ger den högsta tillväxten – inte de största biljettintäkterna.”

Anders Olshov, chef för tankesmedjan Intelligence Watch, och Andreas Bergh, docent i nationalekonomi vid Lunds universitet, påpekar klokt i en debattartikel i Sydsvenskan (13/2) att för höga priser i kollektivtrafiken riskerar att hämma tillväxt och utveckling. Skåne behöver knyta ihop de två arbetsmarknadsregionerna så mycket det går. Inte minst skulle detta gynna de nordöstra delarna där arbetslösheten är högre och den ekonomiska aktiviteten lägre. Möjligheten att pendla till rimliga kostnader är urviktig.

Olshov och Bergh skickar med ett rimligt förslag: ”Vill de politiker som styr Region Skåne verka för en mer integrerad arbetsmarknad som främjar tillväxt och produktivitet bör det inte vara betydligt dyrare att resa med kollektivtrafik här än i andra storstadsregioner.”

Prishöjningen ska utvärderas till augusti och kollektivtrafiknämnden sägs vara öppen för att ompröva sitt beslut om att indexera upp biljettpriserna. Vi får hoppas på det.

Regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) har talat sig varm för generösa elstöd till skåningarna samt visat oro för inflationen. Den styrande treklövern – M, KD och L – lovade också när den tillträdde i höstas att utveckla kollektivtrafiken och öka sysselsättningen i hela Skåne. Då borde de också tänka om rörande chockhöjningen av biljettpriserna. Helt enkelt dra ett streck över den byråkratiska indexökningen av taxorna i Skånetrafiken.

Region Skåne måste se till vad som ger den högsta tillväxten – inte de största biljettintäkterna.

Annons
Annons
Annons
Annons