Annons

Johanna Nylander: Slopa id-kontrollerna!

Om man vill ha bättre koll på landets gränser finns det mycket bättre sätt att ta till innan man dödar Öresundsregionen permanent.
Johanna Nylander
Ledare • Publicerad 16 oktober 2023
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks i texten är skribentens egna.
Öresundsbron.Foto: Johan Nilsson / TT

Varför är det så svårt att samarbeta i Norden? Trots gemensam historia, kultur och språkgrupp är det som att avståndet till Danmark är längre än till Amerika. I alla fall om man lyssnar till regeringen som liksom sin föregångare nu vill införa möjligheten till skärpta id-kontroller vid den skånska gränsen.

Förslaget är att transportörerna, det vill säga Öresundstågen och färjorna ska genomföra id-kontroller när landets gränser behöver skärpas. Det kan ju fungera när det rör flyg och långtursfärjor som går ett par gånger om dagen och man vill ha säker koll på sina passagerare. Men för pendeltrafik i en gränsregion är det resursslöseri och hämmande för både människor som bor och lever här och för den ekonomiska utvecklingen. För att inte tala om all den danska turism med stark köpkraft som nu flödar in i hela Skåne.

Annons

Hade regeringen föreslagit id-kontroller vid Arlanda för all transport mellan Stockholm och Uppsala, och dessutom krävt att SJ, Arlanda Express och SL skulle kontrollera id på alla tågresenärer som åkte på sträckan hade ingen tagit dem på allvar. Nu finns det ingen landsgräns där, men alla problem som en sådan kontroll skulle orsaka blev verklighet i Skåne 2015.

”Hade regeringen föreslagit id-kontroller vid Arlanda hade ingen tagit dem på allvar.”

Handelskammaren har larmat om att det kostat miljarder, inte bara i praktisk hantering utan också i minskad tillväxt, uteblivna affärer, arbetstillfällen och sämre tillgång till arbetskraft. Borgerligt styrda Region Skåne säger också bestämt nej till nya kontroller.

Om man vill ha bättre koll på landets gränser finns det två mycket bättre sätt att ta till innan man dödar Öresundsregionen permanent. Det första är att genomföra kontroller under själva färden över sundet och det andra är att samarbeta kring en yttre nordisk gräns.

Tullen kan gå genom Öresundstågen mellan Kastrup och Hyllie för att kontrollera knark och vapen. Det är femton minuters överfart där man lätt skulle hinna med motsvarande kontroller som görs på stillastående tåg i Hyllie. Om någon inte vill kontrolleras kan man ta in personen väl framme på den svenska sidan och skicka tillbaka med nästa tåg.

För att genomföra detta behövs det ordentliga avtal mellan Sverige och Danmark. Att båda länderna tillsammans hjälps åt att kontrollera gränsen. Att det finns en diplomatisk vändzon på vardera sida som inte räknas som en gränsövergång och att man kan kombinera ett stärkt nationellt gränsskydd med regional rörlighet.

Det andra alternativet är att samarbeta för ett stärkt yttre nordiskt gränsskydd, inte minst tillsammans med danskarna. Kastrup är Skånes internationella flygplats. Danmark har landsgräns mot kontinenten. Bornholmsfärjan går från Ystad. Det finns många anledningar att se våra länder som gemensam mark att försvara. Lite som Schengen är tänkt att fungera, men som av olika anledningar landets politiker verkar ha glömt bort.

Johanna Nylander är fristående krönikör på ledarsidan.

Annons
Annons
Annons
Annons