Annons

Nya lastbilsregler I EU: "En svensk seger"

EU:s omfattande nya regelpaket för chaufförer och lastbilstrafiken har nu slutligt gått i mål, sedan EU-parlamentet röstat ned alla försök till ändringar i sista stund.
Enligt facket finns risken att reglerna blir tandlösa – men infrastrukturminister Tomas Eneroth hyllar beslutet som "en svensk seger".
Publicerad 9 juli 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Sedan några år tillbaka har polisen rätt att låsa fast fordon som bryter mot reglerna, så kallad klampning. Arkivbild.
Sedan några år tillbaka har polisen rätt att låsa fast fordon som bryter mot reglerna, så kallad klampning. Arkivbild.Foto: ERLAND VINBERG / TT

I och med de nya reglerna slås fast att svenska löner och avtal ska gälla på inrikestrafik i Sverige.

– Det har gått strålande. Nu är överenskommelsen på plats så nu kan vi få ordning och reda på våra vägar och få slut på de skitföretag som brett ut sig i Sverige och övriga Europa, säger svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) sedan resultaten av alla webbhållna omröstningar i onsdags blivit klara.

Annons

En av de som förhandlat fram de nya reglerna är infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Han berättar om ett ministermöte i december, då det tog till långt in på natten innan man lyckades få fram ett förslag som de östeuropeiska länderna kunde godta. Reglerna som nu röstas igenom bygger på den uppgörelsen.

– Det här är en svensk seger, och innebär schyssta konkurrensvillkor för näringen och för de som kör, säger Eneroth.

Övervakning via gps

Men risken finns för att de nya reglerna blir tandlösa, enligt Transportarbetareförbundets förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Det är jättebra regler. Men utmaningen för oss i Sverige är att ta fram ett kontrollsystem. Man kan komma med massa bra regelverk, men vad spelar det för roll om man inte kontrollerar att de efterlevs?

Han beskriver ändå reglernas utformning som ett stort steg framåt för åkerinäringen.

– Man tar bort möjligheten till osund konkurrens. Det är positivt för våra medlemmar och hela näringen men måste kombineras med en kontrollapparat värd namnet, säger Tommy Wreeth.

Osund konkurrens

Organisationen Sveriges åkeriföretag är inne på samma spår.

– Vi ser väldigt positivt på att man har kunnat besluta om regler som kommer hjälpa åkerinäringen och förare till att få mer rättvisa villkor. Mycket av det här handlar om att åkerier från vissa länder har konkurrerat på marknaden genom låga löner, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig på Sveriges åkeriföretag.

Enligt Woxström följer även utökade kontrollmedel så att man kan följa trafiken med i paketet.

– Bland annat ska gränspassage registreras automatiskt, vilket bättre följer upp om förarna har fått rätt lön i rätt land.

Utredning på gång

Annons

Enligt den ansvariga ministern är fler kontroller en grundförutsättning för att det nya systemet ska fungera.

– Beslutet ger Sverige en bättre legal grund för att kunna kontrollera fordon. Jag vill se en yrkestrafikinspektion och kraftigt förstärkta kontroller, säger Tomas Eneroth, och betonar att regeringen gett öronmärkta bidrag till polisen om 100 miljoner kronor för utökade inspektioner av yrkestrafiken.

En utredning om utökade kontroller av yrkestrafiken, och hur organisation för att sköta det ska se ut, har tillsatts och ska lämna sitt betänkande mot slutet av året eller i början på nästa år.

De nya EU-reglerna kommer att fullt ut träda i kraft om cirka 1,5 år.

Wiktor Nummelin/TT

Henning Eklund/TT

Åsa Johansson/TT

EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) tror att vi nu kan få "ordning och reda på våra vägar". Arkivbild.
EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) tror att vi nu kan få "ordning och reda på våra vägar". Arkivbild.Foto: Naina Helén Jåma/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) beskriver den nya lagen som "en svensk seger". Arkivbild.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) beskriver den nya lagen som "en svensk seger". Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT
Fakta: Det här innebär de nya reglerna

Fakta: Det här innebär de nya reglerna

Reformen innebär bland annat:

• Bättre arbetsvillkor för förarna

Åkerierna ska se till att förare inom internationella godstransporter regelbundet kan åka hem. Beroende på schemat ska möjligheten finnas var tredje eller fjärde vecka. Den obligatoriska och regelbundna veckovilan får inte heller ske i lastbilen. Om viloperioden inte tas ut i hemmet måste företaget stå för inkvarteringen.

• Tydliga regler om utstationering av förare

Regelverket ska motverka olika nationella lösningar och ska se till att förarna får skälig ersättning.

• Rättvisare konkurrens och bättre regelefterlevnad

Genom en färdskrivare som placeras i lastbilen ska gränsövergångar registreras. På så sätt ska man lättare kunna komma åt eventuella bedrägerier. En gräns för hur ofta ett företag får köra med samma fordon i samma utländska land införs.

Källa: Europaparlamentet

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons