Lindvalls bygger igen
– Jag vet inte vilken gång i ordningen, men det är säkert ett tvåsiffrigt antal till- och byggnationer, säger Jan Lindvall, som jobbar kvar i företaget efter att ett norskt familjeföretag köpt Lindvalls. Och nu är det alltså dags gen - fabriken skall byggas ut med 700 kvadratmeter söderut. Det behövs mer yta till produktionen. – Det går väldigt bra, vi ökade försäljningen med 20 procent förra året, och räknar med samma höjning i år, berättar vd:n Lars Andersson. Detta i glansen av de två senaste pokalerna från Chark-SM, Där de blev bästa produkten i två klasser. – Utmärkelserna gör att även kunderna kan dra nytta av att vårt varumärke stärks och att vi förknippas med hög kvalitet, berättar de två. – Någon sade att de ser vårt namn över hela Stockholm numera. Ikea, Statoil, Shell, Seven-Eleven och Pressbyrån säljer deras korvar, och skyltar nu gärna med producentmärket och de medaljer, 8 stycken, Lindvalls fick vid senaste Chark-SM. – Förra året ökade försäljningen kraftigt, inte minst då Statoil i både Danmark och Sverige blev kund. Nu måste vi bygga ut produktionen, då vi fått ännu en stor kund – Ikea i England, säger Andersson och Lindvall. I april räknar Lindvalls med att komma igång med utbyggnaden, som söderut mot Ekamanthuset. Detta för att öka produktionen, som redan i dag är stor – de tillverkar 1,5 miljoner korvar per dag. Räknat på en genomsnittslängd av 2 decimeter, handlar det om 30 mil korv i veckan! – Och vi räknar med att anställa fler under höst och vinter. Men har redan börjat öka något, vi har nyligen tagit in fyra nya medarbetare.