Annons

Lindvalls bygger igen

Markaryd – Jag vet inte vilken gång i ordningen, men det är säkert ett tvåsiffrigt antal till- och byggnationer, säger Jan Lindvall, som jobbar kvar i företaget efter att ett norskt familjeföretag köpt Lindvalls.
Publicerad 11 februari 2009 • Uppdaterad 14 december 2021
I glansen av SM-pokalerna skall Lindvalls åter bygga ut fabriken
I glansen av SM-pokalerna skall Lindvalls åter bygga ut fabriken

– Jag vet inte vilken gång i ordningen, men det är säkert ett tvåsiffrigt antal till- och byggnationer, säger Jan Lindvall, som jobbar kvar i företaget efter att ett norskt familjeföretag köpt Lindvalls. Och nu är det alltså dags gen - fabriken skall byggas ut med 700 kvadratmeter söderut. Det behövs mer yta till produktionen. – Det går väldigt bra, vi ökade försäljningen med 20 procent förra året, och räknar med samma höjning i år, berättar vd:n Lars Andersson. Detta i glansen av de två senaste pokalerna från Chark-SM, Där de blev bästa produkten i två klasser. – Utmärkelserna gör att även kunderna kan dra nytta av att vårt varumärke stärks och att vi förknippas med hög kvalitet, berättar de två. – Någon sade att de ser vårt namn över hela Stockholm numera. Ikea, Statoil, Shell, Seven-Eleven och Pressbyrån säljer deras korvar, och skyltar nu gärna med producentmärket och de medaljer, 8 stycken, Lindvalls fick vid senaste Chark-SM. – Förra året ökade försäljningen kraftigt, inte minst då Statoil i både Danmark och Sverige blev kund. Nu måste vi bygga ut produktionen, då vi fått ännu en stor kund – Ikea i England, säger Andersson och Lindvall. I april räknar Lindvalls med att komma igång med utbyggnaden, som söderut mot Ekamanthuset. Detta för att öka produktionen, som redan i dag är stor – de tillverkar 1,5 miljoner korvar per dag. Räknat på en genomsnittslängd av 2 decimeter, handlar det om 30 mil korv i veckan! – Och vi räknar med att anställa fler under höst och vinter. Men har redan börjat öka något, vi har nyligen tagit in fyra nya medarbetare.

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons