En extra farmor
Marie Nilsson är ingen anhängare av att curla barn utan anser att lite mer ordning och reda är eftersträvansvärt. Samtidigt gillar hon ungarna och en liten låga brinner för dem allihop.Några av barnen som finns i Marie Nilssons fokus just nu har precis lämnat klass 4L på Örkenedskolan i Lönsboda. En gång i veckan har hon besökt dem och funnits med som en extra vuxenresurs i skolan.Inspirationen fick hon bland annat från 82-årige Egon Johansson från Älmhult som bland annat lotsat Marie och en rad andra elever genom kurser i möbelrestaurering. Han var under ett antal år klassmorfar i en skola i Älmhult och Marie funderade på om inte det även vore något för henne.– Det behövs fler vuxna i skolan, konstaterar hon.Marie kände att hon faktiskt kunde avvara en del av sin tid till klassen där även ett av hennes barnbarn går. Det har inneburit att hon varje onsdag dykt upp i klassen som en extra resurs. Just den här dagen strax innan sommarlovet har hela klassen gett sig iväg till Hjärtasjön på en utflykt. Barnen sitter med block och kritor och försöker rita av sjön och den gröna omgivningen. Det är inte helt enkelt att få till det, men i dag är både en lärare, Marie och en förälder på plats och kan ge råd.Marie Nilsson tycker att fler som känner att de har tid borde engagera sig som klassfarmor och klassfarfar eller klassmormor och klassmorfar. Förutom att det kan vara roligt att umgås med barn igen för en person som lämnat småbarnsåren långt bakom sig, innebär det även ett par extra händer som ofta är välkomna i klassen.
För Martina Brolin som är lärare i klass 4L innebär närvaron av ytterligare en vuxen att det är lättare att få tid att ägna sig åt de elever som behöver lite mer enskild tid. Fungerar bara relationerna så kan det här vara en vinst för både elever, klassfarmor och lärare.Trots att vi befinner oss mitt i sommarlovet så närmar sig en ny hösttermin.– Jag uppmanar verkligen andra att ta chansen att prova på att bli klassfarmor eller klassfarfar, säger Marie Nilsson.