Annons

Satsning på elbilar och fossilfritt bränsle

Nu satsar Osby kommun på att köra med fossilfritt bränsle och leasa elbilar. Flera är redan i drift och totalt ska 20 elbilar tas i drift innan året är slut.
Osby • Publicerad 28 oktober 2020 • Uppdaterad 14 december 2021
Fler laddstolpar kommer att byggas när kommunen satsar på fler elbilar.
Fler laddstolpar kommer att byggas när kommunen satsar på fler elbilar.Foto: TT/Arkiv

– Det är jättekul att det händer saker nu, säger Lennart Erfors, projektledare för det arbete som ska syfta till en fossilbränslefri kommun.

Två elbilar rullar i kommunens bilpool och ytterligare två står vid kommunhuset och är i tjänst hos miljö och bygg och Kompetensa. Innan årets slut ska elbilsparken ligga runt totalt 20 elbilar och då ska även hemtjänsten och hemsjukvården köra dem.

Annons

Det var 2014 som kommunstyrelsen tog beslutet i samarbete med andra kommuner att sträva mot ett fossilbränslefritt Skåne 2020. Utmaningen bestod i att kommunen ska arbeta för att inte använda fossilt bränsle i egna transporter, tjänsteresor eller köpta transporttjänster.

Lennart Erfors uppdrag som projektledare löper nu ut vid årsskiftet.

Hur har det gått, uppnår ni målen?

– Efter förutsättningarna går det väldigt bra. Vi når inte målet fossilbränslefritt till årets utgång, det tar nog några år till innan vi är i mål.

Han uppger också att jämfört med andra kommuner ligger Osby kommun lite sämre till vad gäller fossilfria drivmedel till fordon.

Lennart Erfors uppger också att det blir en del två i arbetet, kanske en del tre också. Det handlar då om att se över personalens resor plus köpta transporttjänster.

– Vad gäller tjänsteresor ser det bra ut för Osby kommuns del, inte en enda flygresa har gjorts i år men massor av tågresor.

– Kommunen får även fortsätta jobba med klimatarbetet i övrigt, säger Lennart Erfors, och antagligen inom ramen för en klimatstrategi.

Vad händer nu med de gamla bilarna som kommunen haft i drift?

– Det blir inga problem med överlappningar, de leasingavtal som vi har kan förlängas till de nya bilarna är på plats.

Annons

Skulle det inte vara mer ekonomiskt att använda de gamla bilarna och låta dem köra på det fossilfria bränslet HVO100, som redan används till vissa fordon och maskiner i kommunen?

– Det är en garantifråga. HVO är en bristvara och det kan inte bli aktuellt att köra hur många bilar som helst på HVO100. Det behövs andra alternativ.

Lennart Erfors uppger också att elbilarna blir billigare i drift än de bilar som kommunen nu har. De kommer också få lägre serviceavgifter eftersom elbilar har färre komponenter.

En annan fråga är om laddstolparna räcker till. Kim Olsen, chef för serviceenheten, säger till tidningen att det nu byggs ut ett antal laddstolpar.

– Det kommer bli laddstolpar i närheten av den hemtjänstgrupp som huserar vid Briohuset. Laddstolpar kommer även installeras i Lönsboda vid Bergfast. Vid Rönnebacken och Lindhem blir det till att börja med tillfälliga laddstolpar, säger Kim Olsen.

Susanne GäreSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons