Dragracingklubben firade 30 år – med populärt evenemang i Bivaröd
Föreningen mår bra just nu. Efter stor saknad när laglig racing slutade på Rinkaby flygfält efter 2005 vände sig man under 2020 till Bivaröd och flygrakan här, där det inte körts lopp sedan 2016.
Ansökan beviljades och nu anordnar föreningen ett antal tävlingar per år under sommaren.
– Det betyder allt för oss att kunna vara här, säger Bertil Bernersson, ordförande i föreningen.
– Det är många gatubilar som skulle vara ute och busköra om vi inte kunde vara här. Nu deltar man här i stället, får ett tidskort och kan skryta om det inför sina kompisar, säger Håkan Gudmundsson, vice ordförande.
Tiden? Ja, det går ruskigt fort för en hel del av de 43 ekipagen som ställer upp. Men fortare än 6,1 sekunder att köra 201 meter får det inte gå, av säkerhetsskäl.
Den snabbaste föraren kommer ändå upp i omkring 200 kilometer i timmen längs banan.
– Det är faktiskt ingen som klagar på att vi inte kör 402 meter. Sista delen blir ju mest en transportsträcka då och egentligen bara farligt med för höga hastigheter. Det är ju i första delen av dragracing allt roligt händer, säger Gudmundsson.
Bivaröds flygfält
Knislinge flygbas är en före detta militär flygbas. Flygbasen har efter nedläggningen också gått under namnet Bivaröds flygfält.
Basen började byggas 1962 och stod färdig 1965. Den avvecklades för militärt bruk 1994 och utgick ur krigsorganisationen omkring år 2000.
Flygfältsområdet såldes 2004 till privata ägare (bröderna Sven och Bo Olvegård).